التسميات

الخميس، ٣ يناير ٢٠٠٨

أنا مش كئيب !


ازيكم يا جماعه ... واحشني كالعاده

النهارده انا جايبلكم حاجه جديده كنت اتكلمت عنها قبل كده

وهيا عباره عن زجل برد بيه علي كل الي بيتهموني ويقولوا اني كئيب ! ...

المفروض يا جماعه كنت القيتها بصوتي عشان تبقي في افضل صوره ليها ... عشان كل المعاني توصل زي منا عاوز ... لكن هنعمل ايه في النت بقي ... عموما تتعوض ان شاء الله ... أول مالنت يرجع أكيد هرفعهالكم :)

وبجد يا جماعه محتاج رايكم كلكم ...

أنا مش كئييب !!!

أنا مش كئيب يا خلق هوو ...
واللي قالوه - عنّي اشاعه مغرضه
بيقولوا اني بقالي دهر ...
أو ييجي يمكن ألف شهر ...
كئيب لكني مش كده !!!
أنا شاب زيي زيهم ...
أو جايز أحسن منهم ...
وان كنت أنا زعلان شويه
يبقي الكآبه طبعهم ...
هحكيلكوا عني وعنهم
وانتو تقولولي مين بقى فينا الكئيب ؟!

اناكنت نونو...
يعنى صغير..
وعشان يوماتى
كنت بغير...
جدو جابلي برباطوس....
معرفش كان جايبه منين!
وعدي يوم ...
أقصد يومين...
مبقتش ألبس برباطوس
بيقولوا اني...
آل ايه كبرت....
ولبسي لازم يكون رزين !
وهوا يعني عشان كبرت
ملبس حتي البرباطوس ?!
عالم غريبه يا أخي ...
وكأن لبس البرباطوس بقى حاجه عيب
قولولي بس مين بقي....فينا الكئيب ؟!

وشويه رحت المدرسه
واللي تعبني ... لما قالولي يا ليكو يبني ...
مصر ماما ... وماما أم كويسه !!!
قلت ماما ... ماما ايه ؟
أمال الحاجه فاطمه تبقى ايه ؟!
قالولي ماما تبقي برضو أم ماما ...
وماما التانيه برضو تبقي ماما !!!
تهت منهم وأما تهت ...
قالولي تبقى مين مامتك يا شاطر ؟!
قلت مصر تبقي ماما ... وماما تبقى بنت ماما !!!
والجواب كان شيء عجيب ...
قولولي بس مين بقي فينا الكئيب ؟!

وأما عدى العمر بيا ... سألت ماما ...
شايله ايه بس ليا ؟!
قالتلي ماما ... ان جدي كان عزيز ...
وأن أبويا كان عزيز ...
وأن انا مش شويـّــه
بصيت لنفسي في المرايه ... وقلت آه مش شويــّـه !
بس المرايه لقيتها صيني ...
والفرشاه اللي بنكش بيها شعري برضو صيني ...
والجيلّ صيني ...
والمكوه صيني ...
وهدومي صيني ...
حتى القلم اللي بيه بتعلميني
يا ماما برضو لقيته صيني !!!
بالذمه ده مش يبقى عيب ؟!
قولولي بس مين بقي فينا الكئيب ؟!

عدت سنين ... سبت المدارس والكتاب
في الجامعه كان كل الصحاب
وحياتي كان ليها بابين ...
باب تجاره ... وباب آداب :)

والغريب ... ان المباني برضو كئيبه
والبشر لسه عجيبه
والبنات حلويـــــــن أوي ... والولاد بقو حاجه خيـــــبه !

أما قلبي ... فجاب حموضه لمعدتي ...
مره يحلم بالقمر عند طب ...
وان راح علوم يقول يعيني عالنجوم !
ياعم قلبي وحياة أبوك ...
خليك معايا في صيدله !
طب وعلوم بكره يسبوك ...
وهتبقي ليله مقندله !
رد قلبي وهوا ماشي فهندسه ...
غلطان أنا ؟ ...
علشان بجيبلك مزه حلوه كويسه ؟!
وأما لقاها عند حقوق ! قلت خلاص يا ناس هروق ...
لكن خساره ... المزه طلعت من تجاره !
وعرفت ده لما (باعتني) من غير فلوس
والسبب ... قسمه ونصيب !!!
قولولي بس ليه بقي هكون كئيب ؟!

وكبرت حبــّـه ... وعرفت أن الدنيا دي ولا تسوى حبــّـه
اللي تحبه بيضيع فثانيه ... والصدق ضايع بين ألف كدبه !
قررت أعيش ...
وحدي معاهم ... بعيد وبينهم ... غريب ومنهم
ميهمنيش ...
قفلت بابي ... وواربت شيش ...
يمكن فيوم ييجي القمر عشان يآنس وحدتي ...
أو نجم تايه في السما يرسم معايا بسمتي ...
أو حتي صوت يهزم سكون الليل ويقتل غربتي ...
بس شباكي مبيجبش غير هوا مليان تراب !
ومن التراب كان البشر ... ومن البشر تعب التراب !
بالذمه ده مش شيء عجيب ...
قولولي ليه بس أنا هبقي كئيب؟
!

ليست هناك تعليقات:

مش مهم اللي فات - سيبوني احلم باللي جاي